Data: , Źródło: Dzień Dobry Oborniki, Oborniki

Niezwykle szczegółową i rozległą informację  na temat realizacji zadań oświatowych oraz organizacji i funkcjonowania szkół i placówek oświatowych, których organem prowadzącym jest Powiat Obornicki, przedstawił na ostatniej sesji  naczelnik Wydz. Oświaty - Paweł Drewicz. 

W opracowaniach, przedłożonych radnym naczelnik uwzględnił wiele kwestii w tym m.in. informacje dot. liczby uczniów, danych, dot. nauczycieli i pracowników administracyjno - biurowych, zestawienia wydatków bieżących w tym zakupów i zadań remontowych wykonanych przez oświatowe jednostki naszego powiatu - wszystko  w roku szkolnym 2011/2012.

OBORNICKIE SZKOŁY NA KOŃCOWYCH POZYCJACH

Dokumentacja zawierała również zestawienia porównawcze, obrazujące zdawalność egzaminów maturalnych w 2012r oraz wskaźniki zdawalności matur w okresie 2010 - 2012.   Naczelnik pokusił się również o zestawienia obrazujące wybieralność, zdawalność oraz średnie wyniki w poszczególnych przedmiotach obowiązkowych i dodatkowych, jak również kwalifikacji zawodowych,  uzyskanych przez uczniów tutejszych szkół.

Dla oceny poziomu nauczania, radni mogli również porównać wyniki uzyskane przez uczniów szkół w Powiecie Obornickim z poszczególnymi powiatami Wielkopolski (uwzględniając zdawalność egzaminów maturalnych i zawodowych; średnią  wyników z egzaminu gimnazjalnego w latach 2008-2012 jak również średnią wyników  ze sprawdzianu na koniec szkoły podstawowej w latach 2005-2012). Niestety, nie są one zbyt korzystne dla ponadgimnazjalnych szkół obornickich.  W 2012 w egzaminach maturalnych Powiat Obornicki w analizie 34 powiatów, uplasował się na 31 miejscu (w 2008r na 10 miejscu)  a w egzaminach zawodowych na 30 miejscu (w 2008r na 7 miejscu).

Naczelnik Drewicz informuje jednak, że na ostatecznie wyniki nauczania składa się wiele  czynników i nie można na podstawie matematycznych statystyk sądzić, że młodzież obornicka jest mniej zdolna, a nauczyciele gorsi.  Nie do końca można wyjaśnić też kwestię - dlaczego najniższe pozycje w tej tabeli osiągaj szkoły z powiatów północnej Wielkopolski?

Zestawienia, przygotowane przez naczelnika Drewicza dotyczyły nie tylko wyników nauczania w szkołach ale również ekonomii oświaty w Powiecie Obornickim.  W obliczu danych, z których  jasno wynika, że połowę budżetu powiatu pochłania oświata, uzasadnionym wydaje się fakt, że szukając oszczędności, Zarząd dopatrywał się ich właśnie w wydatkach na szkoły.  I udało się. Okazało się bowiem, że porównując wydatki za rok szkolny 2010/2011 - 19 532 510zł;  z rokiem szkolnym 2011/2012 - 18 977 798 zaoszczędzono prawie 600 000zł. Wypracowano to jedynie na podstawie oszczędności narzuconych dyrektorom poszczególnych placówek.  Biorąc pod uwagę reorganizację szkół w Rogoźnie oraz fakt, że na rok 2012/2013 zmalała również liczba zatrudnionych nauczycieli oraz liczba pracowników administracyjno - biurowych oszczędności w oświacie mogą się jeszcze bardziej zwiększyć. - Oszczędności poczynione,  a naszym szkołom niczego nie brakuje- podsumował tę sytuację starosta Adam Olejnik.

CZY NA POZIOM NAUCZANIA MA WPŁYW STAROSTA I FINANSOWANIE SZKÓŁ?

Pozornie wydawałoby się, że informacje te mogą jedynie cieszyć jednak radni opozycyjni byli nieco innego zdania. W punkcie "Wolne głosy i wnioski" radny Łukaszewski zapytał starostę - jak wyjaśni w kontekście swojej wypowiedzi, że dyrektorom niczego nie brakuje, kiepskie pozycje i słabe wyniki  w rankingu nauczania w wielkopolskich szkołach? Starosta nieco zdziwiony odpowiedział jednak spokojnie - Na wyniki nauczania w szkołach wpływ ma wiele skomplikowanych czynników- po czym dodał - był pan przez 8 lat burmistrzem odpowiedzialnym za oświatę i szkoły gminne, którymi pan zarządzał,  plasowały się również na końcowych pozycjach np. 34.  Powinien pan też wiedzieć, że za wyniki w nauce nie może być odpowiedzialny starosta czy Zarząd.  Również oszczędności, które udało nam się wypracować nie mają na to żadnego wpływu.

Poziom nauczania uzależnił od finansów również radny Bździak, który porównał to do sytuacji Liceum Ogólnokształcącego w Rogoźnie, mającego najwyższe wyniki w powiecie często wyższe o średnich  wyników wojewódzkich. Okazuje się bowiem że liceum w Rogoźnie wydaje więcej pieniędzy w przeliczeniu na ucznia i oddział niż LO w Obornikach.  -  Bardzo dobre wyniki w tej szkole to dobry przykład dla innych szkół, zwłaszcza licealnych- mówił Bżdziak, chwaląc liceum w Rogoźnie.

- Ciesze się, że pan to mówi- odpowiedział starosta, przypominając radnemu, że jeszcze niedawno był za likwidacją a raczej za połączeniem w jedno wszystkich Rogozińskich szkół. - Wydatki szkoły to nie tylko wydatki na ucznia ale również remonty  a budynek LO w Rogoźnie jest budynkiem starym i wymaga remontów, które są bardzo kosztowne.

Temat oświaty niemal zawsze budzi emocje, różne poglądy  i gorące dyskusje , zwłaszcza jak w radzie zasiadają nauczyciele, a w  obornickich samorządach jest ich naprawdę wielu.

Brygida Małecka 



Źródło:


Gorące tematy



Dołącz do nas. Oborniki Online na:

Twitter logo Facebook logo


Bogać się, rozwijaj swoje umiejętności, poprawiaj relacje z rodziną i przyjaciółmi korzystając z wiedzy ekspertów.
Kliknij, aby zobaczyć więcej ciekawych pozycji książkowych.

Ocena tego artykułu: +2 (+4 , -2)


|   Polecam   |   Nie polecam   |  

Komentarze:

Brak komentarzy użytkowników.


Dodaj komentarz

Imię:


Komentarz:






Najnowsze tematy
Gorące tematy
Gorące dyskusje

STATYSTYKI ARTYKUŁÓW

Dzisiaj przeczytano: 1914

Wczoraj: 1113

Ogółem: 13 071