Data: , Źródło: Dzień Dobry Oborniki, Oborniki

Jednym z największych problemów samorządów (gminnych i powiatowych) w Polsce są podlegające im drogi, które stanowią 96% wszystkich dróg w kraju. Ich gruntowna modernizacja i rozbudowa to warunek dalszego rozwoju społecznego i gospodarczego. 

NIEDOFINANSOWANE DROGI POWIATOWE

Niestety, system finansowania inwestycji drogowych, zwłaszcza w zakresie dróg powiatowychnie pozwala na prawidłowy rozwój i dalsze rozbudowy dróg oraz na właściwe utrzymywanie dróg już istniejących.

Obornicki Zarząd Dróg Powiatowych wg obowiązującej  definicji - Do dróg powiatowych zalicza się drogi stanowiące połączenia miast będących siedzibami powiatów z siedzibami gmin i siedzib gmin między sobą-powinien zarządzać 69,204km dróg w naszym powiecie. Tymczasem realia są zupełnie inne.  Powiat Obornicki posiada w swym zarządzaniu 245km dróg bitumicznych i 60,9km dróg gruntowych.  Niestety za ogromnym (nad) limitem dróg, którymi zarządza nasz Powiat nie idzie właściwe finansowanie na konieczne modernizacje, remonty jak również ich utrzymanie. 

W skali kraju ok. 40% dróg powiatowych jest nadzorowane przez nieodpowiedniego zarządcę gdyż nie spełnia standardów przewidzianych w powyższej definicji.  Powiat Obornicki  tę średnią krajową przekracza wielokrotnie gdyż zamiast niespełna 70km musi utrzymywać ponad 300km dróg za którymi, niestety nie idzie adekwatne do ilości, finansowanie. Środki gwarantowane na realizację zadań drogowych nie są bezpośrednio powiązane z długością sieci drogowej.  Zła kategoryzacja dróg nie tylko utrudnia zarządzanie lecz także powoduje, że ograniczone środki na drogi są wydawane  nieefektywnie. W przypadku Obornik pieniądze, za które powiat powinien utrzymywać ok. 70 km muszą wystarczyć na zarządzanie trzykrotnie większej ilości kilometrów dróg.  

Nie łatwą więc sprawą jest sprostać takiemu wyzwaniu a mimo to w ostatnich latach udało się poprzez pozyskanie częściowo finansujących inwestycje, środków zewnętrznych odbudować wielokilometrowe drogi jak choćby Obornik - Bąblin - Kiszewo - Stobnica czy Oborniki - Gołaszyn - Maniewo - Świerkówki.

Rozwiązaniem częściowym  mogłoby być  partnerstwo (pomoc samorządów gminnych lub schetynówki). Partnerstwo między powiatem a gminą  nie rozwiązuje jednak problemu gdyż jeśli nawet dochodzi do takiej współpracy dofinansowanie gmin do inwestycji dróg powiatowych nie przekracza 50% wartości inwestycji. 

Ten ogromny problem, dot. tak ważnej dla rozwoju kraju a tym samym terenów, zarządzanych przez samorządy; próbują rozwiązać bezpośrednio zainteresowani, którzy na własnej skórze odczuwają konsekwencje niedofinansowania zadań drogowych. Związek Powiatów Polskich  wyszedł z pewnymi konstruktywnymi propozycjami.  Ich realizacja jednak zależy od stanowiska i zgody Rządu.

W obliczu powyższej sytuacji, mieszkańcy Powiatu Obornickiego, wykazując tolerancję i zrozumienie mogą jedynie dopingować tutejszy Zarząd Dróg Powiatowych do znajdowania rozwiązań, które pozwolą naszym drogom przetrwać we w miarę znośnym stanie...Bo, wierzcie mi Państwo, że narzędzia i środki, którymi dysponuje Powiat wskazują, że mogłoby być znacznie gorzej.

Brygida Małecka 



Źródło:


Gorące tematy



Dołącz do nas. Oborniki Online na:

Twitter logo Facebook logo


Bogać się, rozwijaj swoje umiejętności, poprawiaj relacje z rodziną i przyjaciółmi korzystając z wiedzy ekspertów.
Kliknij, aby zobaczyć więcej ciekawych pozycji książkowych.

Ocena tego artykułu: +0 (+0 , -0)


|   Polecam   |   Nie polecam   |  

Komentarze:

Brak komentarzy użytkowników.


Dodaj komentarz

Imię:


Komentarz:






Najnowsze tematy
Gorące tematy
Gorące dyskusje

STATYSTYKI ARTYKUŁÓW

Dzisiaj przeczytano: 1914

Wczoraj: 1113

Ogółem: 13 071